A teljes értékű ételekkel való táplálkozás előnyös hatásai az egészségünkre

miss green_teljes erteku etelek

Mindenki szeretne egészségesebben és jobban táplálkozni, de sokan nem tudják hogyan kezdjenek bele, mert annyi információ ömlik ránk a témában mindenfelől, hogy nagyon könnyű összezavarodni.
Minél többet olvasunk róla annál könnyebb elbizonytalanodni, hogy mire kell odafigyelni. Vannak jó és rossz zsírok, jó és rossz szénhidrátok és szinte minden héten feltűnik egy új diétairányzat, ami biztos sikert és totális egészséget ígér.
S akkor még nem ejtettünk szót a fogyókúrás tablettákról, táplálék-kiegészítőkről és nem számoltunk kalóriákat, bevitt cukor- és szénhidrátmennyiséget.

Létezik egy egyszerű út, amit bárki bátran követhet. Egy olyan út, amihez nem kell más csak józan ész. Ezt hívják valódi, teljes értékű ételekkel való táplálkozásnak.

A valódi, teljes értékű ételek azok, amelyeket feldolgozatlan formában, nyersen vásárolunk meg. Nem tartalmaznak adalékanyagokat és nem estek át semmilyen élelmiszeripari feldolgozó eljáráson, ami csökkenthette volna tápértéküket.

  • Teljes értékű és tápláló – olyan élelmiszerek melyek megteremnek a természetben
  • Zöldségek, gyümölcsök, diófélék és magvak – valódi alapanyagok tele vitaminokkal, ásványi anyagokkal, antioxidánsokkal, rostokkal
  • Teljes kiőrlésű gabonák  – tele vannak rosttal, alapvető fontosságú vitaminokkal és ásványi anyagokkal
  • Finomítatlan édesítőszerek – méz (lehetőleg közvetlenül a termelőtől) vagy juharszirup
  • Ellenőrzött gazdaságból származó húsfélék, tejtermékek – olyan állatoktól származó húsok,tejtermékek vagy tojás, melyeket nem kezeltek hormonokkal és antibiotikummal
  • Organikus vagy bio – ha teheted, próbáld kerülni a permetező- és növényvédőszerekkel kezelt élelmiszereket
  • Feldolgozatlan vagy csak kis mértékben feldolgozott – minél kevesebb összetevőből áll, annál jobb
  • Regionális – keresd meg a helyi termelőket a hozzád közel eső piacokon, ezzel nem csak az egészségedért teszel, de segíted a helyi gazdákat is
  • Szezonális – próbálj az évszaknak megfelelő zöldségeket és gyümölcsöket beszerezni, a testünk ösztönösen ezt kívánja

A teljes értékű ételekkel való táplálkozás nem jelenti ugyanazt mindenkinek. Van, aki fogyaszt teljes kiőrlésű gabonákból készült kenyereket, tésztákat vagy müzliket. Másoknak a nyersétel diétát jelenti és egyáltalán nem fogyasztanak főtt vagy sült ételeket. Azok is teljes értékű étrend szerint étkeznek, akik megbízható forrásból származó húsokat, tejterméket vagy tojást fogyasztanak.

A legfontosabb, hogy friss, valódi alapanyagokból készítsük és élvezettel fogyasszuk ételeinket!

Jó lenne, ha a valódi ételekkel való táplálkozásra senki nem úgy tekintene, mint egy betartandó diétára vagy fogyókúrára, hanem egy életmódra, mely szép lassan az életünk természetes és fontos részévé válik.

Egészségre gyakorolt előnyös hatások

A valódi ételekkel való táplálkozásnak számos olyan egészségre gyakorolt előnyös hatása van, amelyet a különböző diétairányzatok alkalmazásával nem feltétlenül lehet elérni. Nem csak a testsúlycsökkenést segíti, ennél sokkal többről szól, testi és lelki gyógyulás is elérhető.

Testúlycsökkenés: Ez az életstílus a legjobb fogyókúra, amely hosszútávon segít az ideális súly megtartásában. Azáltal, hogy az étrendből kimaradnak a magas (és üres-) kalóriatartalmú, magas cukor- és alacsony rosttartalmú feldolgozott ételek, kimagasló eredményeket lehet elérni fogyás tekintetében. Olyan tápláló élelmiszereket eszünk, melyekből pont a magas tápértékük miatt jóval kevesebb is elég a jóllakottságérzethez.

Megnövekedett energiaszint: ez egy másik olyan előny, amit mindenki tapasztalhat, ha elkezd valódi ételeket fogyasztani. Az alapanyagok tele vannak természetes cukrokkal és jótékony hatású zsírokkal, melyek hosszútávon látják el a szervezetet a megfelelő energiával, nem egy rövidtávú hirtelen löketet kap a szervezetünk, ahogy azt a finomított élelmiszerek esetében tapasztalhatta szerintem már mindenki.

Betegségek gyógyítása: számos esetben hallhatunk, olvashatunk róla, hogy milyen hatékonyan járul hozzá bizonyos betegségek legyőzéséhez vagy a beteg állapotának javulásához a valódi ételekkel való táplálkozás bevezetése az életünkbe. Ilyenek például az asztma, allergiák, magas vérnyomás, diabétesz, viselkedési zavarok vagy hyperaktivitás a gyerekeknél.

Immunrendszer erősítése: a tápanyagokban szegény, de adalékanyagokban gazdag táplálkozás csak üres kalóriákkal látja el szervezetünket és legyengíti az immunrendszert, elpusztítja a „jó” baktériumokat az emésztőrendszerünkben, ahol az immunrendszerünk 70%-a található. A valódi ételekkel való táplálkozás ezzel szemben támogatja az immunrendszer erősítését és a megfelelő bélflóra visszaállítását.

Sportteljesítmény javulása: juttass jobb minőségű ételeket a szervezetedbe és a tested edzés közben meghálálja! Porból készült sportitalok, fehérjeszeletek helyett inkább teljes értékű ételekkel érdemes pótolni az elvesztett kalóriákat és ásványi sókat. Fontos odafigyelni a megfelelő hidratálásra is.

Jobb közérzet, jobb hangulat: ha kiiktatjuk az étrendünkből a finomított cukrokat és gabonákat, adalékanyagokat és tartósítószereket tartalmazó ételeket, csökkentjük a koffein- és alkoholbevitelt, hamarosan feltűnik majd, hogy jobban fókuszáltak leszünk, eltűnik a feldolgozott ételek utáni sóvárgás is és alapból jobb lesz a közérzetünk és a hangulatunk.

Hogyan érdemes váltani a valódi ételekel való táplálkozásra?

Bármilyen étrendbeli vagy életstílusbeli változást fokozatosan érdemes csak elkezdeni. Sokan esnek bele abba a hibába, hogy azonnal szeretnének mindent megváltoztatni és egyik napról a másikra egészségesen táplálkozni. Hidd el, így sokkal nagyobb a veszélye, hogy pár nap, esetleg pár hét után úgy fogod érezni, ez mégsem neked való, mert folyton sóvárogsz a régi megszokott ételeid után, esetleg nehezen találod meg a megfelelő beszerzési forrásokat az új alapanyagokhoz vagy sok újdonság van a receptekben, amiket főzni szeretnél.

Pont ezért javaslom, hogy maradj a fokozatosság elvénél. Kezdd el például a pékáruknál. Felejtsd el a reggeli kakaós csigát vagy croissant-t, válts fehérkenyérről teljes kiőrlésű lisztből készült kenyerekre és ne vásárolj előrecsomagolt felvágottakat. A bolti – akár 100%-os – gyümölcslevek helyett készíts otthon friss gyümölcslevet vagy próbáld ki reggelire a zöldturmixokat. Nálam a zöldturmixok napi, rendszeres fogyasztása hozta meg a végső lökést a valódi, teljes értékű ételekkel való táplálkozás irányába. A napi megnövelt zöldség- és gyümölcsbevitel természetes módon hozta magával, hogy minél több, tápláló alapanyagból készült ételt fogyasszunk jóízűen.

Légy Te az első, aki hozzászól