Házi mogyorós áfonyás granola

missgreen granola

A granola –  főleg, ha házikészítésű – a tökéletes helyettesítője a bolti reggelizőpelyheknek. Ezek ugyanis rengeteg hozzáadott cukrot tartalmaznak, így korántsem annyira egészségesek, mint azt a csomagolásuk vagy a reklámuk sugallja.

Sokan talán nem biztosak benne, hogy miben különbözik a granola a müzlitől. Gyakorlatilag hasonló összetevőket tartalmaz, a különbség a kettő között, hogy a granolában lévő gabonaféléket és olajos magvakat megsütik. Sütés előtt folyékony és természetes édesítőszerekkel (pl. méz vagy agave-, datolyaszirup) és valamilyen olajjal (kókuszolaj, olívalaj) keverik össze a száraz hozzávalókat, így egy kellemesen édes, ropogós alapot kapunk. Ezekután pedig csak az ízlésünk és fantáziánk szab határt, hogy mi mindent keverünk a granolához. Illik bele mindenféle aszalt gyümölcs, kevés őrölt fűszer, magas kakaótartalmú csokoládé, egyéb magas tápértékű élelmiszerek, mint pl. a goji bogyó vagy a puffasztott amarant, stb.

A hagyományos reggeli fogyasztás mellett más alkalmakkor is ehetjük. Egy kis dobozban például magunkkal vihető és egészséges ropogtatnivaló snack lehet belőle. Gyorsan elkészíthető gyümölcsös pohárkrémekbe is használhatjuk kekszek vagy piskóták helyett.

Az alaprecept:

  • 4 csésze zabpehely vagy vegyes 4 gabonás pehely
  • fél csésze hántolt mandula mozsárban kissé megtörve
  • fél csésze sótlan mogyoró
  • 1 csésze kókuszpehely (vagy kókuszreszelék)
  • csipet só
  • 10 ml méz
  • 4 ek. kókuszolaj vagy jó minőségű napraforgóolaj vagy vaj

A mostani változatomban még ezeket tettem bele:

  • aszalt vörösáfonya
  • puffasztott amarant

Elkészítés

  1. melegítsd elő a sütőt 180 fokra
  2. Egy lábosban olvaszd fel a kókuszzsírt (vagy vajat) és keverd hozzá a mézet.
  3. Egy keverőtálba öntsd bele a száraz hozzávalókat és öntsd rá a mézes olajat, jól keverd át.
  4. Egy sütőpapírral bélelt tepsin terítsd szét a keveréket és süsd 20-25 percig, amíg aranybarna színű lesz. 10 perc sütés után folyamatosan kevergetni kell, hogy egyeneletesen süljön.
  5. Ha kihűlt, hozzákeverem a vörösáfonyát és az amarantot és csatos üvegekben tárolom.

További hozzávalók, amikkel bátran lehet kísérletezni:

– olajos magvak: mandula, dió, mogyoró, pisztácia, kesudió, napraforgómag, tökmag

– aszalt gyümölcsök: mazsola, sárgabarack, áfonya, szilva, alma, banán, stb.

– “szuperételek”: goji bogyó, kendermag, amarant, virágpor, lenmag, chia (azték zsálya)

– fűszerek: őrölt fahéj, szerecsendió, vanília, szárított narancs- vagy citromhéj, kardamom

Légy Te az első, aki hozzászól