Hogyan párosítsd a zöldségeket és gyümölcsöket a zöldturmixban?

zoldseg_gyumolcs_zoldturmix

Sokszor felmerül a kérdés: jó-e ha a zöldségeket és gyümölcsöket egyszerre fogyasztjuk?

Nem okoz-e emésztési problémát, puffadást, egyéb hasi panaszokat?

Nagy baj lenne, ha így lenne, mert akkor nem ihatnánk zöldturmixot!

Az igaz, hogy vannak olyan zöldség – gyümölcs párosítások, amelyek a fentiekhez hasonló problémákat okozhatnak, de jó hír, hogy kevés odafigyeléssel ezt simán megúszhatjuk.

Victoria Boutenko, akit a zöldturmixok „feltalálójaként” ismer a nagyvilág, egyik könyvében elmeséli miért lehet minden probléma nélkül párosítani a zöldlevelűeket a gyümölcsökkel.

Az ő véleménye szerint ez a tévhit abból adódik, hogy a köznyelvben a zöldség elnevezés egy elnagyolt és túlzottan széles körben alkalmazott csoportosítás, ami sokszor valóban rossz ételpárosításokhoz és kellemetlen mellékhatásokhoz vezet. Ilyen lehet például a magas keményítőtartalmú zöldségek és a savanyú gyümölcsök párosítása.

És itt a kulcsszó a keményítőtartalom.

Azaz azok a zöldségek, zöldlevelűek, salátafélék, melyek alacsony keményítőtartalommal rendelkeznek, bátran fogyaszthatóak egyidőben a gyümölcsökkel, nem fogják megterhelni az emésztőrendszerünket.

Erre azt a példát is felhozza Victoria a könyvében, hogy Jane Goodall megfigyelése szerint a csimpánzok úgy készítenek maguknak „szendvicset”, hogy egy gyümölcstermést az ügyes kis kezükkel valamilyen levélbe tekernek és így fogyasztják.

(Jane Goodall: Az ember árnyékában című könyve csak nekem volt az egyik kedvenc „mesekönyvem” gyerekkoromban? Imádtam, amikor lefekvés előtt anyukám felolvasott és együtt nézegettük hosszan a csimpánzok közt készített fényképeket.)

A zöldturmixok zöld összetevője legtöbbször valamilyen salátaféle vagy zöldlevelű növény, fűszernövény vagy magas víztartalmú zöldség, amelyek mind alacsony keményítőartalommal rendelkeznek. Emellett fontos kiemelni, hogy magas a rost-, vitamin-és ásványi anyagtartalmuk, ellenben kevés kalóriát tartalmaznak. Hát kell nekünk ennél több??

Ebben a cikkben bővebben is olvashatsz a zöldek előnyös hatásairól és tápanyagösszetételükről.

lettuce

Alacsony keményítőtartalmú zöldségek, amelyekkel bátran párosíthatod a gyümölcsöket a zöldturmixban:

Salátafélék, az összes (zöld és bordólevelűek is)
Spenót
Cukkini
Uborka
Bok choy (Pak choy)
Friss zöldfűszernövények (bazsalikom, menta, petrezselyem, koriander)

Légy Te az első, aki hozzászól