Miért érdemes váltogatni a zöldségeket a zöldturmixban?

missgreen_zoldleveluek

A spenót az egyik leggyakrabban felhasznált zöldleveles növény a zöldturmixokban. Könnyű krémesre turmixolni, nincs túl karakteres íze és a piacokon szinte mindenhol megtalálható helyi termelőknél, így évente több hullámban is hetekig hozzáférhető. Én általában 20-25 dkg-ot szoktam egyszerre venni, ami akár egy hétig is elég, ha megfelelően tároljuk. Legfontosabb mégis, hogy rengeteg értékes tápanyagot tartalmaz, ami miatt valóban megérdemli, hogy sűrűn fogyasszuk. Ennek ellenére nem tanácsos hosszú ideig csak spenótot fogyasztani, mert egyoldalú lesz a tápanyagbevitel. Minden zöldségből más-más értékes tápanyagokhoz juthatunk, így biztosítva a megfelelő és kiegyensúlyozott táplálkozást. Ha most kezded a zöldturmixok fogyasztását, akkor körülbelül 2 csészényi zöldet érdemes a gyümölcsökkel összekeverni. A későbbiekben emelheted az adagot akár 3-4 csészényire is. Ha teheted, vásárolj organikus vagy bio zöldségeket, mert a zöldlevelűek nagyon nagymértékben szívják magukba a növényvédőszereket. Ha van lehetőséged, a legjobb, ha magadnak termeled meg nyáron a salátákat, spenótot. Ehhez nem kell óriási kert, nagyobb cserepekben akár a teraszodon is nevelhetsz zöldeket. Vannak például olyan salátafélék, amelyek egész nyáron teremnek, visszavágás után újranőnek, én is vetettem már ilyen magokat, jó dolog a saját termésből készíteni a turmixokat.

 missgreen zoldturmix

Nézzük, melyik zöldség miért értékes!

Brokkoli

A brokkoli az egyik C-vitaminban leggazdagabb zöldség, már 20 dkg brokkoli elfogyasztása biztosítja napi C-vitamin szükségletünket. Provitamin tartalma is jelentős. Kalóriaszegény zöldség: 100 g brokkoliban mindössze 24 kalória van.

Céklalevél

Bizony, a céklának nem csak a gumóját szeretjük, hanem a leveleit is! A szervezet a zöldségek közül a céklából tudja kinyerni a legtöbb vasat. A cékla gyökere és levele egyaránt fogyasztható, sőt, mindkettő szinte ugyanannyi hasznos tápanyagot tartalmaz. A cékla zöld levele is bőségesen tartalmaz béta-karotint és egyéb karotinoidokat, folsavat, vasat, káliumot és egy kevés C-vitamint. Zöldturmixokba általában 3- 4 nagyobb levelet szoktam beledobni. Ha a piacon olyan céklát veszel, amit csokorban árulnak a zöldjével együtt, semmiképp ne hagyd, hogy letépjék róla! Sőt, én még meg is szoktam kérni az eladót, hogy adjon nekem pluszban céklalevelet, amit mások otthagynak.

Cukkini

Magas ásványianyag-, valamint C- és B9-vitamin-tartalommal rendelkezik. Sokan nem is gondolják, hogy nyersen is fogyasztható, pedig a zsenge, nyers cukkini nem csak a zöldturmixokban, hanem salátákban is finom. Hashajtó hatása révén kiváló székrekedés ellen, vízhajtó tulajdonságának köszönhetően pedig segíti a feleslegesen felgyülemlett víz kiürítését a szervezetből.

Fejessaláta

Talán sokan nem is tudják, hogy a fejessaláta mennyire értékes zöldleveles növényünk! A salátalevelekben a kalcium és a magnézium előfordulási aránya a szervezetben való hasznosításához a legideálisabb és más zöldségfélékhez viszonyítva nagyon gazdag B-vitaminokban, amely az agy és az idegek egyik legfontosabb tápanyaga. A B-vitaminoknak köszönhetően támogatja az emésztést és a bélflóra munkáját. Serkenti a kiválasztást, a keményítő és a fehérjék emésztését, valamint az anyagcserét. Kiemelkedő K-vitamin-tartalma teszi lehetővé, hogy négy féle fehérje előállításában is segédkezhet. A kálcium és magnézium megfelelő arányának köszönhetően a saláta jótékonyan hat az izmok és a csontozat fejlődésére és karbantartására. Az A- és C-vitamin kombinációjának köszönhető, hogy rendkívül jó hatással van a légzőszerv nyálkahártyáira. A köhögés csillapodik és csökken az inger a tüdők hörgőiben egy-egy pohár salátalé elfogyasztása után. A magas kálium tartalmának köszönhetően hozzájárulhat egy sikeres méregtelenítéshez is Egy fej salátából általában 2-3 nagy adag (1-1,5 liternyi) turmixot szoktam készíteni.

Kelkáposzta

Levelének ásvány- és vitamintartalmát zöld színe határozza meg. Kiváló kálciumforrás és emellett A-vitamint is tartalmaz. A kelkáposztában előforduló kálium a kálciummal együtt szabályozza a vérnyomást, valamint jótékonyan hat a szívizom működésére, a szabályos szívverésre. Nagy mennyiségben található bene béta-karotin is. Elősegíti az immunrendszer működését, és egész szervezetünk védelmét, Ggulladásos betegségekre is ajánlott. B-vitamin-tartalma pozitív hatással van az emésztésre és az idegrendszerre. Előnye még, hogy nátriumban szegény, és alacsony az energiaértéke.

Kínai kel

Jelentős táplálkozási értékkel rendelkező – főleg – téli zöldség. Én nagyon szeretem, mert nyersen sokféleképpen felhasználható, salátákba is rendszeresen használom. Az is fontos szempont, hogy olcsó és sokáig friss marad a hűtőben. Nagy mennyiségű, könnyen emészthető fehérjét tartalmaz, háromszor annyit, mint a fejes káposzta. Ezenkívül sok A-vitamint és karotint is tartalmaz, ásványisó-tartalma is magas.

Mángold

A húsoslevelű mángoldot nyáron és ősz elején szoktam vásárolni a termelői piacokon, hatalmas nagy csokrokba kötve. Nem csak azért szeretem, mert egészséges, hanem azért is , mert a hatalmas leveleinek köszönhetően nagyon gyorsan lehet vele dolgozni a konyhában. Amikor kisebbek voltak a gyerekeim, sokszor spenót helyett mángoldból készítettem nekik főzeléket, így egy csomó időt megspóroltam, amit a spenót tisztításával töltöttem volna. Egyesíti magában többféle egészséges zöldségféle, például a spenót, a sárgarépa, a spárga értékes összetevőit: gazdag A- ,B1-, B2-, B6-, C-, E-, K-vitaminban, szerves savakban (alma-, citrom-, oxálsav), ásványi anyagokban, nyomelemekben, például folsavban, foszforban, kalciumban, káliumban, magnéziumban és vasban. Könnyen emészthető, nagy mennyiségű pektint tartalmaz. Antioxidáns tartalma segíthet a tüdő- és emésztőszervi daganatos betegségek megelőzésében, erősíti az immunrendszert, véd a szabadgyökök ellen. Alacsony energia- és magas rosttartalma miatt ideális fogyókúrás élelmiszer. K-vitamin-tartalma a csontok erősítéséhez járul hozzá. A benne lévő karotin a szem egészségét őrzi, és ausztráliai kutatások szerint csökkenti a bőrrák kialakulásának kockázatát. Fogyasztása a tapasztalatok szerint előnyös a cukorbetegek számára, mert hozzájárul a vércukorszint szabályozásához. A mángold azok közé az élelmiszerek közé tartozik, amelyek az öregedéssel kapcsolatos kutatások szerint lassíthatják ezt a folyamatot, segíthetik megőrizni a testi és a szellemi erőnlétet az idősebb korban is.

Rukkola

C-, A-, K-vitamin, B5 és B2 vitamin is található benne, kalciumban , magnéziumban, foszforban, káliumban, mangánban, szilíciumban, vasban is gazdag növény. A zöldség különlegességét adja, hogy a levelén kívül a magja és a virágja is ehető. A kiválasztott gyomorsav mennyisége csökken a rukkola fogyasztása által, vannak kutatók, akik az emésztőrendszer fekélyei ellen is javasolják a növényt. Szabályozó hatással van a koleszterin – és a vércukor szintjére. Régen tejszaporítóként is használták, a terhesség idején csökkenti a rosszullét tüneteit.

Sárgarépa zöldje

Itt a következő zöldség, aminek általában csak a gyökerét fogyasztjuk, pedig a zöldje ugyanolyan értékes. Gyerekkoromban a papagájomnak vittük haza a sárgarépazöldet, egyébként mindig megkértük az árust a piacon, hogy szedje le, minek cipeljük azt is haza. Nahát, Ti ezt ne tegyétek! A sárgarépa zöldje nagyon sokáig friss marad, ha légmentesen záródó dobozban tároljuk, így ez is egy plusz jó pont. A levelei tele vannak klorofillal, hatszor annyi C-vitamint tartalmaznak, mint maga a gyökér és nagyszerű kálcium- és magnéziumforrás is. Íze kicsit kesernyés, ezért csak módjával érdemes használni, én általában 1-2 szárnak a zsengébb leveleit szoktam egy adaghoz használni, mert a vastagabb, középső szárat nehéz krémesre turmixolni, szálas marad (legalábbis az én turmixommal). Antiszeptikus hatása miatt gyümölcscentrifugán átnyomva szájvízként is alkalmazható.

Spenót

Magas vitamin, ásványi só és nyomelem tartalma teszi élettanilag jelentős zöldséggé. Megtalálható benne a K-vitamin, A-vitamin-, mangán-, folsav, magnézium, vas, C-vitamin, B2-vitamin, kalcium-, kálium-, és B6-vitamin, élelmi rostok, réz, növényi fehérjék, foszfor, cink és E-vitamin. Ezen kívül ismert forrása az omega-3 zsírsavaknak, niacinnak, és szelénnek. Az ásványi sók közül kiemelkedik magnézium-, a kálium- és a kalciumtartalma. Ezek a tulajdonságai a csontképzésben nagy jelentőséggel bírnak. Az emésztésre is jó hatással van. Igazoltan hatékonyan segíti a csontritkulás, vastagbélrák, ízületi gyulladások megelőzését, magas oxalát- és nitráttartalma miatt azonban nem szabad túl sűrűn fogyasztani. A legfrissebb kutatások szerint a parajból kimutatható néhány olyan anyag (strumigén), ami képes befolyásolni a pajzsmirigy működését. Ezek az anyagok képesek a hormon termelődését befolyásolni, illetve a jód szervezetbe történő beépülését akadályozni. Ennek megfelelően a pajzsmirigy betegségben szenvedőknek tanácsos a spenótot mértékkel fogyasztani.

Uborka

Az uborka, táplálkozási értékét kiemelkedően magas víztartalma (95%) adja, amely hozzájárul a szervezet folyadék háztartásának fenntartásához, szabályozásához. Magas kálium tartalma segíti a veseműködést. A legjobb természetes vízhajtó hatású növények közt tartjuk számon, a húgysav kiválasztást is segítik. A nyári hónapokban érdemes sokat fogyasztani belőle, amikor a piacok tele vannak a ropogós, friss és olcsó uborkával.

Zellerszár

A zeller gazdag rostokban és ballasztanyagokban, nagyobb mennyiségben tartalmaz kalciumot, káliumot, magnéziumot, vasat, A-, B-, C-vitaminokat és nyomelemeket. Mivel a kalóriatartalma alacsony, jó választás fogyókúrázóknak is. A zellerszár fogyasztása jót tesz a gyomornak, a lépnek és a hasnyálmirigynek, javítja az emésztést, csökkenti a vércukorszintet, tisztítja a bélrendszert és a vért, méregtelenítő hatású. A zeller kedvezően hat a veseműködésre, korábbi népi gyógymódok szerint a vesehomokot is ki tudja hajtani A zellert a szervezet lúgosítására is felhasználhatjuk. A benne lévő ásványi anyagok kiegyensúlyozó hatással vannak a vér sav-lúg egyensúlyára. Erre akkor lehet szükség, ha a túlzott húsfogyasztás, és a nem hasznos szénhidrátok (finomított liszt, cukor, stb.) bevitele folyamán szervezet elsavasodik. A zeller fogyasztása és ezáltal a vér sav-lúg tartalmának egyensúlyba állítása jó hatással lehet az ekcémára és különböző allergiákra is. Érdemes sűrűn fogyasztani a turmixokban!

Források: innen, innen, innen

Légy Te az első, aki hozzászól